Prezentace studentských projektů na téma japonštiny

Friday 5 May 2023, 19:26

Srdečně zveme na prezentace studentských semestrálních projektů zaměřených na japonštinu, které proběhnou v úterý 9. 5. od 16:45 v SV-2.56. 

Program: 

(1) Atedži (Jiří Landgraf, Alina Galceva, Andrea Szabóová, Marián Skočík)

Tento výskum sa zaoberá atedži - výrazmi, ktoré majú nezvyčajný spôsob zápisu v japončine, avšak už po dlhé storočia v nej zaujímajú pevné miesto. Za ich vznikom vždy stojí nejaký účel, funkcia, a úlohou nášho projektu je oné funkcie popísať na príkladoch z rôznych typov textov. Atedži totiž môžu priblížiť myšlienkové pochody pisateľov, rozvinúť potenciál japončiny alebo dokonca naznačiť nálady v spoločnosti! Pri našom výskume sa opierame na odborné práce, zaoberajúce sa použitím atedži v mange, literatúre a piesňach, ale pracujeme aj s vlastným textom, obsahujúcim tieto pozoruhodné jazykové útvary.

(2) 流行語しか勝たんw !!!!!!!!!!!!!!!! :’PPPP o_O•́ε•̀٥ – Módní slova v japonštině (Hana Bočanová, Simona Čavojcová, Klára Novosadová, Tereza Šrámková)

Rjúkógo je označením pro módní, populární slova a fráze v japonském jazyce. Tyto výrazy často odrážejí aktuální zájmy ale i dění ve společnosti. Některé z těchto výrazů se následně využívají dlouhodobě a stanou se součástí každodenní slovní zásoby. Tato práce se zabývá rjúkógo používanými v online prostředí, přičemž vychází ze dvou populárních žebříčků - časopisu Egg a online média Petrel, v rozmezí let 2019 až 2022. Cílem je pomocí analýzy z různých hledisek kategorizovat výrazy v nich, zjistit jejich kvantitativní distribuci, zároveň představit jejich reálné použití v praxi a tím také obohatit slovní zásobu posluchačů.

(3) Mitai na a jeho využití v hovorové japonštině (Ema Högrová, Ondřej Gilar, Michal Majíček, Aneta Kruželová)

V prezentaci bude představena přehledová studie zaměřená na gramatickou konstrukci mitai na. Jedná se původně o formu, jež v počátcích modifikovala substantivum a jako taková vzešla z konstrukce mitai da. V 90. letech 20. století lingvisté zkoumali posun této gramatické konstrukce, konkrétně přesun postavení na konec věty. Budou představeny nejvýraznější charakteristiky, které byly s touto konstrukcí v průběhu let spojovány – mitai na jako citační marker, jako indikátor dramatického narativu a odstupu mluvčího od jeho/jejího výroku. Na konec bude představeno srovnání mitai na s anglickým like.

(4) Význam tónu hlasu v japonštině (Martin Nováček, Ondřej Tůma, Veronika Kišková)

Tato prezentace se zabývá významem tónu hlasu v japonštině, jinými slovy, jak Japonci vnímají emoce druhých lidí na základě informací získaných smyslovým vnímáním, jako například zrakem a sluchem. Naším cílem bylo, propojit jednotlivé výzkumy na toto téma, vyhledat podobnosti a uvést je do kontextu japonské kultury. Obsah je rozdělen do několika částí. V úvodu definujeme, co je to tón hlasu. Dále uvádíme některé rozdíly ve vnímání tónu hlasu v Japonsku oproti jiným zemím, podložené akademickými výzkumy a snažíme se zjistit co by mohlo být příčinou těchto rozdílů. Nakonec se chceme pokusit o vlastní výzkum, který provedeme na konci naší prezentace na všech zúčastněných a jehož výsledky zveřejníme v závěrečné práci. 

(5) Chronologický vývoj jazyka ostrovov Rjúkjú v porovnaní so starou a modernou japončinou (Silvia Raševová, Viktoria Foltysová, Benjamin Oliever Šenkyřík)

V našej práci sa zaoberáme základným chronologickým vývojom jazyka ostrovov Rjúkjú v porovnaní so starou a modernou japončinou, pričom sme si tento vývoj rozdelili do troch fáz, respektíve troch otázok, ktoré sa snažíme v priebehu našej práce zodpovedať: Ako pôvodne vyzeral jazyk ostrovov Rjúkjú a aké zdieľal spoločné znaky so starou japončinou? Ako postupom času ovplyvnila japončina jazyk ostrovov Rjúkjú? A na záver, ako sa jazyk ostrovov Rjúkjú revitalizoval a aká je jeho dnešná podoba? 

(6) Mediální reprezentace dialektů Tóhoku (Simona Drápalová, Jan Kaifer, Tereza Kočařová, Filip Portěš)

Moderní japonská média jsou proslulá využíváním různorodých dialektů pro vytváření kulturních stereotypů a rolí. Tento projekt se zabývá vyobrazením a rozborem dialektů z oblasti Tóhoku (Tóhoku-ben) v médiích. Také jsme se snažili rozpoznat trend, jak se vyvíjel pohled na zmíněné dialekty postupem času. Úvod se zabývá stručným představením dialektů Tóhoku. V první části je rozebráno pár příkladů děl z různých oblastí pop-kultury, ve kterých se tyto dialekty v nějaké podobě vyskytují. Druhá část pojednává o podobnostech a odlišnostech reprezentace dialektů v uvedených příkladech.

(7) ベストタイミング na čokoládu? Aneb angličtina a anglicismy v japonských reklamách (Zuzana Katarína Michálková, Matouš Marvan, Michaela Olexová, Vselovod Utochkin)

Anglické výrazy a anglicismy jsou v japonské reklamě hojně využívané. V našem projektu jsme se konkrétně zaměřili na jejich použití v televizních reklamách několika vybraných japonských značek čokolád. Nalezené anglické výrazy a anglicismy dělíme do hlavních skupin – gairaigo (přejatá slova), wasei-eigo (pseudoanglicismy), dekorativní angličtina a angličtina. Rádi bychom vysvětlili, a na příkladech ukázali, jak se anglické výrazy a anglicismy v této oblasti projevují, jakých tvarů mohou nabývat a třeba tím i trochu poodkryli důvody pro jejich použití právě v těchto reklamách.

(8) Angličtina v japonském marketingu na příkladech léčiv a doplňků stravy (Běla Tesaříková, Martin Lušňák, Zuzana Šteiglová, Anna Menšíková)

Clever Muscle, Dear Natura, Slim Up Slim, Natural Supple – angličtina je častou součástí obalů nejen čokolády a pití, ale i japonských léčiv a doplňků stravy. Proč a jak se využívá? A kdy to všechno začalo? První se podíváme do historie angličtiny v Japonsku, následně se zaměříme na důvody jejího využívání obecně i v reklamách. Zodpovíme i na to, jak samotní Japonci vnímají angličtinu. Nedílnou součástí bude i vlastní analýza obalů léčiv z japonských internetových obchodů, kde budeme na konkrétních výrobcích demonstrovat, proč můžeme narazit na tak zvláštní spojení slov jako „chytré svaly“ či „přirozeně poddajný“.

 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)