doc. Mgr. Ivona BAREŠOVÁ, Ph.D.

Employee photo
Contact

585633664, 777043248

Katedra asijských studií

Filozofická fakulta

tř. Svobody 26

2.76

Docent

Japanese language and contemporary Japanese society, Japanese given names

Selected publications
Barešová I., Nakaya T., Watanabe T., Nakaya Y., Flanderka P. Japonština. 2015. (KNIHA - CELEK)
ČLÁNEK
Barešová I. Hiroko, Sachiko, Yoko : The Phenomenon of Female “-ko” Names in Modern Japan. The Gakushuin Journal of International Studies. 2020.
Barešová I. Our Second Son Is Number One: Numbers in Recent Japanese Given Names. Investigationes Linguisticae. 2019.
Barešová I. Švarcová, Zdenka: Poezie je moje láska. iLiteratura. 2019.
Barešová I. Chrysanthemum, Pine and Crane—Female Names of Meiji Period Japan. Studia Orientalia Slovaca. 2017.
Barešová I., Kloutvorová H. The Use of the Second Person Anata as Perceived by Current Japanese University Students. Czech and Slovak Linguistic Review. 2016.
Barešová I. On the categorization of the Japanese honorific system Keigo. Topics in Linguistics. 2015.
BAREŠOVÁ I. The Criticized Critic, Tokieda Motoki. Dálný východ. 2011.
Barešová I. Japanese Studies at Palacky University. Acta Orientalia Vilnensia. 2005.
PŘÍSPĚVEK VE SBORNÍKU
Barešová I., Zawiszová H. Creativity and Innovation in Word Formation by Japanese Young People. In Emonds J., Janebová M. (Eds.) Language Use and Linguistic Structure: Proceedings of the Olomouc Linguistics Colloquium 2013. 2014.
Preissová Krejčí A. Multikulturní výchova v rámci RVP na středních a základních školách a její přínos pro asijské menšiny v ČR. In Barešová I. (Eds.) Současná problematika východoasijských menšin v České republice. 2010.
Barešová I. Sociokulturní specifika japonské komunity v České republice. In Barešová I. (Eds.) Současná problematika východoasijských menšin v České republice. 2010.
Barešová I. Verbálně-vizuální manifestace zdvořilosti v japonských dopisech. In Schneider J. (Eds.) Intermedialita: Slovo - obraz - zvuk. 2008.
KNIHA - CELEK
Matela J., Barešová I., Korčáková B. Japonská kultura. 2015.
BAREŠOVÁ I., Zawiszová H. Současná hovorová řeč mladých Japonců. 2012.
Barešová I. Politeness Strategies in Cross-cultural Perspective: Study of American and Japanese Employment Rejection Letters. Politeness Strategies in Cross-cultural Perspective: Study of American and Japanese Employment Rejection Letters. 2008.
KAPITOLA V KNIZE
Barešová I. The Shifting Popularity of the Final “ko” in Japanese Female Names. In Tirala M. (Eds.) Crossing Time and Space: From the Perspective of Japanese Studies. 2018.
PŘEDNÁŠKA NEBO POSTER
Barešová I. Sociokulturní specifika japonské komunity v České republice. Konference z oboru kulturní a sociální antropologie východní Asie: Integrace východoasijských menšin v České republice. 2010.
KONFERENCE, WORKSHOP - PASIVNÍ ÚČAST
PŘEKLAD
BAREŠOVÁ I. Pomsta šálkem čaje. Plav : měsíčník pro světovou literaturu. 2011.
BAREŠOVÁ I. Výjimečný mladík a obyčejná dívka. Plav : měsíčník pro světovou literaturu. 2011.
BAREŠOVÁ I. Vzpomínka na jarní říčky. Plav : měsíčník pro světovou literaturu. 2011.
Barešová I. Japonština. Asijský tlumočník - 8 významných jazyků Asie. 2003.

Uživatel nepovolil zobrazení dat v Portále UP.

Doctoral study on UP

Name Faculty Study programme Year of completion
KLOUTVOROVÁ FIF Filologie 2020
List contains doctoral study graduates

External students

Date from Date to Name Type
09/01/2012 11/18/2021 Mgr. Halina Zawiszová Ph.D. mimo UP

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)